Tango
0 Comment
“Hayatın farklı dönemlerindeki farklı zamanları temsil eden 36 karakter, birbirleriyle etkileşim halinde bir odanın içinde dolanıp dururlarken sabit bir kamera onları gözler. Bu film için yaklaşık 16.000 asetat maske çizip [...]
Deniz Yıldızı
0 Comment
Dali ve Buñuel’in filmleri sonraki yıllarda gerçeküstücülüğün uluslararası evresinin doruğunu nasıl temsil ediyorsa Man Ray’in bir Robert Desnos şiirinden sinemaya uyarladığı Deniz Yıldızı da gerçeküstücülüğün temelini oluşturan filmlerin en mükemmel [...]
De Şatosu’nun Gizemi
0 Comment
Büyük gerçeküstücü sanatçı Man Ray’in en ünlü filmi De Şatosu’nun Gizemi, yaşamın geçiciliğine ilişkin akıldan çıkmayan çağrışımlar uyandıran ve “büyük hayat senaryosu”nda şansın oynadığı rolü hatırlatan bir şiir. Filmde bazı [...]
Yemek
0 Comment
Švankmajer’in Yemek’i, keskin bir zekânın ürünü, ironik ama hafif bir film. Kahvaltıda bir adam insan otomatına dönüşür ve gövdesinin içindeki bir yemek asansöründen yiyecek dağıtır. Öğle yemeğinde bir restoranda iki [...]
Burun
0 Comment
Alexandre Alexeïeff ve Claire Parker, Gogol’ün romanını, değişen günışığı, hayali görüntüler ve dönüşüm sahnelerinin tuhaf bir balesi olarak “iğneli levhada” (pinscreen) yeni baştan yarattılar. Bu tuhaflık duygusu, Hai Min’in doğaçlama [...]
Krokodil Sokağı
0 Comment
Bruno Schulz’un yazı ve çizimlerine dayanan Krokodil Sokağı, izleyiciyi Orta Avrupa gerçeküstücülüğünün zalim ve absürd dünyasında gezintiye çıkarıyor. Schulz’un Kafkavari temalar üzerine fantezisi, önce tiksinti ve merak, ardından da acıma [...]
Özgürlük Hayaleti
0 Comment
Luis Buñuel’in gerçeküstücü kaygılarının curcunalı bir özeti olan Özgürlük Hayaleti rüya mantığıyla (ya da mantıksızlığıyla) mekândan mekâna, zamandan zamana atlayarak anekdotlar halinde ilerliyor. Film, Napoleon döneminde İspanyol vatanseverlerin “Kahrolsun özgürlük!” [...]