Tristana
0 Comment
Gerçeküstü dokunuşlara sahip, kışkırtıcı bir kara komedi. 1920’lerin sonunda geçen hikâyede genç Tristana, annesinin ölümünün ardından asilzade Don Lope Garrido’nun yanında yaşamaya başlar. Tristana’ya âşık olan Don Lope, ona hem [...]
Burjuvazinin Gizli Çekiciliği
0 Comment
Luis Buñuel’in filmi burjuvaziye karşı bir film olarak bilinir. Kısmen öyledir de. Ama tabiri caizse damardan bir burjuvazi eleştirisi değildir bu film. Nasıl olsun ki; filmde bir tane bile saf [...]
Mahvedici Melek
0 Comment
Çalan kilise çanları, Meksika’da, Providence Sokağı üzerindeki bir malikanede gelişecek olan tuhaf olayların habercisidir. Yerinde bir biçimde Nobile (asil) adını taşıyan bir aristokrat, operadan sonra sosyeteden birkaç dostunu evine yemeğe [...]
Özgürlük Hayaleti
0 Comment
Luis Buñuel’in gerçeküstücü kaygılarının curcunalı bir özeti olan Özgürlük Hayaleti rüya mantığıyla (ya da mantıksızlığıyla) mekândan mekâna, zamandan zamana atlayarak anekdotlar halinde ilerliyor. Film, Napoleon döneminde İspanyol vatanseverlerin “Kahrolsun özgürlük!” [...]
Seni Sevmeyeceğim
0 Comment
Buñuel, Benito Perez Galdos’un Tristana adlı, 1890’larda geçen romanını 1920-30’lara taşıyarak uyarlamış. Bir İspanyol kasabasında geçen film, toplumun yarattığı farklı sakatlıklara bir bütünün içinde el atıp, temelde sömürü ve intikamın [...]
Ekmeksiz Toprak
0 Comment
Bunuel, Endülüs Köpeği ve Altın Çağ gibi iki sürrealist başyapıttan sonra İspanya’nın çorak ve fakir bölgesi Las Hurdes’te yaşayan köylülerin yoksulluğunu belgeleyen bu sert filmle toplumsal gerçekçiliğe yöneldi. Abartıdan kaçınan [...]
Viridiana
0 Comment
Rahibe adayı Viridiana, manastıra kapanmadan önce, baş rahibenin önerisiyle, okumasını sağlamış olan varlıklı amcası Don Jaime’yi görmeye gider. Jaime, Viridiana’yı yıllarca önce gerdek gecesi ölen karısına benzetir. Karısının gelinliğini giydirdiği [...]