-
1929 Un chien andalou (kısa) 1930 L'âge d'or 1933 Las Hurdes (kısa belgesel) 1936 ¿Quién me quiere a mi? 1937 iCentinela
alerta! 1947 Gran Casino (Tampico) 1949 El gran calavera 1950 Los olvidados 1951 Susana 1951 La hija del engano 1952 Subida al cielo 1952 Una mujer sin amor 1953 El bruto 1953 El 1954 La ilusión viajaen tranvia 1954 Abismos de pasión 1954 Robenson Krüzo'nun Maceraları 1955 Ensayo de un crimen 1955 El rio y la muerte 1956 La mort en ce jardin 1959 Nazarin 1959 La fièvre monte à El Pao 1960 The Young One 1961 Viridiana 1962 El ángel exterminador 1964 Le journal d'une femme de chambre 1965 Simón del desierto 1967 Gündüz Güzeli 1969 La voie lactée 1970 Seni Sevmeyeceğim 1972 Burjuvazinin Gizli Çekiciliği 1974 Le fantôme de la liberté 1977 Cet obscur objet du désir -
Tristana
(Tristana)
Burjuvazinin Gizli Çekiciliği
(Le Charme Discret De La Bourgeoisie)
Mahvedici Melek
(El Angel Exterminador)
Özgürlük Hayaleti
(Le Fantôme de la liberté)
Seni Sevmeyeceğim
(Tristana)
Ekmeksiz Toprak
(Las Hurdes Tierra Sin Pan)
Viridiana
(Viridiana)
FİLMOGRAFİ
GEZİCİ FESTİVALDE GÖSTERİLEN FİLMLERİ
Luis Bunuel
Luis Bunuel 1900’de İspanya’da doğdu. Madrid Üniversitesi’ne girmeden önce Cizvit eğitimi aldı. Üniversitede Salvador Dali ve Frederico Garcia Lorca ile tanıştı. Frizt Lang’ın filmi Kader’den etkilenerek sinema eğitimi almak için avangard deneyimlerin boy gösterdiği 1920’lerin Paris’ine gitti. Deneysel filmlerin yönetmeni Jean Epstein’ın yardımcısı oldu ve 1929’da aralarında Salvador Dali’nin de bulunduğu arkadaşlarıyla birlikte gerçeküstücü bir klasik olan Bir Endülüs Köpeği adlı ünlü filmi gerçekleştirdi. Film bir skandala neden oldu. Bunuel 1930’da yine bir skandala neden olan Altın Çağ’ı çekti. 1939’da iç savaş sırasında Birleşik Devletler’e gitti ve belgeseller çekti. 1946’da Meksika’ya gitti ve burada uluslar arası düzeyde dikkati çekip beğeni toplayacağı bir dizi film yönetti. Meksika’da yaptığı bu filmlerle Bunuel, gerçeküstücü mizahla toplumsal melankolinin az bulunur karışımını daha da geliştirmiş; gerçeküstücü özellikte bir belgesel duygusunu dağınık, sürekliliği olmayan bir anlatım türüyle bütünleştirmiştir. Bunuel 1955’te Fransa’ya döndü ve onu sinema sanatının merkezine yerleştirecek olan üç ortak yapıma imza attı. 1961’de İspanyol hükümeti tarafından Viridiana’yı çekmesi için İspanya’ya davet edildi. Senaryo önceleri onaylansa da film içindeki kilise karşıtı ögeler nedeniyle yasaklandı. Ancak Uluslar arası bir kabul gördü. Sanat yaşamı boyunca bu tür dağıtım ve sansür sorunları, anlaşmazlıkları devam etti. Bütün bu karışıklıklara rağmen Bunuel, film yönetmenleri arasında en yaratıcı ve en üretkenlerinden birisi oldu. 1983’de Mexico City’de öldü.