Yankesici

Pickpocket

yankesici (1536 x 1116)2
Konu

“Kabaca söylersek, Bresson’u anlamadan sinemayı anlayamazsınız. Bu durumda, Lumiére Kardeşler’in 110 yıl önce çektikleri Lyon Garı’na varan treni kaçırdınız demektir.” Eleştirmen J. Hoberman usta yönetmenin filmografisini böyle tanımlar. Bresson, Yankesici’de kalabalık sokaklarda, tren istasyonlarında hırsızlık yaparak geçimini sağlayan bir yankesiciyi konu alır. Filmdeki olayları onun gözünden görür, onun anlatımıyla izleriz. Ancak, duygularını açık etmekten kaçınan Michael, seyirciye de çok az şey aktarır: Çevresindeki az sayıda insan, ustalık kazandığı mesleğiyle ilgili kaygı ve suçluluk duygusu… Bresson’un ustalığı, bu sadelikten, insanlığın karanlık yönlerinin yanı sıra merhamet ve kefarete dair etkileyici bir hikâye çıkarmasında yatar. Dostoyevski’nin Suç ve Ceza’sından esinlenen film, aynı zamanda amatör oyuncuları (Bresson’un deyimiyle “modeller”), şaşırtıcı kurgusu ve ses tasarımıyla da seyircisini kendine bağlar.

Ahmet Gürata