Vak Vak Ağacı

Vak Vak Ağacı

vakvak07
Konu

“Tüm asılmış olanlara ve büyük ablama” diye adanan iş, belirli bir meyve veren ağaca (vak vak ağacı) dair eski mitolojik masalı 1980 askeri darbesi etrafında dönen tarihsel olduğu kadar otobiyografik de olan anılarla ve belgelerle birleştiriyor. Bir kez daha, işin estetik dayanak noktalarından biri Osmanlı minyatürü stilinde çizilmiş ve boyanmış animasyon; bir kez daha, fotoğraf, haber bülteni veya yazılı ilaveler gibi diğer estetik materyaller özenle dokunmuş anlatıya dahil ediliyorlar. Filmin, her biri kaligrafik olarak yazılmış alıntılarla, ton belirleyici bir tarzda sunulan yedi kısa bölümü, “vakvak ağacı” temasıyla birarada tutuluyor. Ana anlatı aksı olarak çalışan motif politik adalete dair kadim mitolojik zamanlardan günümüze (ve muhtemelen geleceğe) uzanan belirsizliğe dayanıyor. Bu belirsizlik en çok 1980’deki son askeri darbenin uzun süren sonrasına bağlıdır, kimi kahramanlarının bugün dahi herhangi bir yanlış yapmış olduklarını reddedip sorumluluk almayışlarında da görüldüğü gibi bugün hala rahatsız edicidir. Zamanla tekrar tekrar kafasını meşgul eden bu korku rejimini çizmek ve işaret etmek için, CANAN çeşitli estetik aygıtlardan oluşan bir repertuarı kullanıyor (ve hepsini birbirine dokuyor). Belgesel coşkunluk şimdi daha geniş, hem estetik hem tarihsel hem de “politik” bir dokuyla tamamlanıyor ve zenginleştiriliyor. Çünkü “politika” eleştirel zihinli bir sanat pratiğinin bağlamında verili veya önden kurulu birşey değildir -CANAN’ın işlerinin zorlayarak gösterdiği gibi- sınırlarını ve koşullarını sanatın bir şekilde somutlaştırabileceği (her ne kadar kişi asla emin olamazsa da tam da bu somutluklardan) ama belirsiz bir bölgedir.

Christian Höller

Genel bilgi