Stromboli

Stromboli, Terra Di Dio

stromboli (387 x 400)
Konu

1948’de New York’ta Manhattan’daki bir sinemada az sayıda seyirciyle Rosselini’nin Paisan’ını izleyen Ingrid Bergman, filmden çok etkilenir. Tıpkı iki yıl önce gördüğü Roma, Açık Şehir kadar sade ve gerçekçi bir başyapıtla karşı karşıya olduğunu düşünür. Hayranlığını yönetmene bir mektupla iletmeye karar verir: “Eğer, İtalyancada ‘ti amo’dan başka bir kelime bilmeyen, ancak iyi İngilizce konuşan İsveçli bir oyuncuya ihtiyaç duyarsanız, oraya gelip sizinle bir film yapmaya hazırım.” Bergman sayesinde filmi için yapımcıların ilgisini çekebileceğini düşünen Rosselini bu çağrıya olumlu yanıt verir. Sonuç, yalnızca uzun sürecek bir profesyonel işbirliği değil, sinema tarihinin en çok ses getiren aşklarından biri olur.

Bu verimli birlikteliğin ilk ürünü olan Stromboli’de Bergman toplama kampından sağ kurtulan Litvanyalı bir mülteciyi canlandırır. Savaşta esir düşmüş İtalyan kocasıyla volkanik bir adada yaşamaktadırlar. Ancak, sakinlerinin bile terk ettiği bu köyde onları farklı zorluklar beklemektedir. Gösterime girdiği dönemde tartışma konusu olan ve eleştirmenlerden yeterince ilgi görmeyen film, klasik anlatımın kalıplarını zorlayan öncü bir yapım.

Ahmet Gürata