Şantaj

Blackmail

Konu

BFI Ulusal Arşivi ve STUDIOCANAL işbirliğiyle gerçekleştirilmiş bir restorasyon. Hitchcock’un sessiz filmi Şantaj, 1920’lerin sonunda gerçekleştirilmiş en iyi İngiliz sessiz filmlerinden biridir. Sesli doneme geçiş sürecinde, 1929’da çekilen film, hem sessiz, hem yarı konuşmalı, müzikli ve diyaloglu sahneler halinde gerçekleştirilmiştir. Dikkat çekici bir yetenekle (yeni bir sanat dalında istikrarlı bir kariyer kuracak kadar yetenekli bir gözle) Hithcock, hem özenle işlenmiş sessiz bir film, hem de çığır açıcı sesli bir film gerçekleştirmiştir. Aslında böylesi bir hayal gücü yüzünden birçok teknik engelle boğuşmuştur. Sesli versiyon, birçok açıdan daha üstün olan sessiz versiyonun saygınlığına gölge düşürmüştür. Alfred Hitchcock’un dediği gibi, “Sessiz filmler sinemanın en saf biçimidir” ve film daha fazla çekimi, kamera hareketi ve kurgu akışkanlığı içerse de anlatıyı mükemmel bir tarzda aktarıyor. Her sahne, her çekim, atmosferi büyütüyor, öyküyü hareketlendiriyor. Filmin sekiz dakika süren açılışında, kanunun peşinde olduğu kanun kaçağının tutuklanışından, nezarethaneye kadar süren öyküsünü büyük bir kurgu yeteneği gösterisi içinde izleriz. Restorasyon: Neyse ki, sessiz versiyonun orijinal negatif kopyası, BFI Ulusal Arşivi’nde vardı. Fakat, filmin bir kenarı diğerinden daha fazla kayba uğradığı için çok fazla ‘kıvrılmaya’ maruz kalmıştı. Birleşim yerlerinin sıklığıyla birlikte bu kıvrılmaların, tarayıcıdan düz bir şekilde geçmesi için, filmin çok dikkatli bir şekilde dijital olarak taranması gerekti. Böyle olmasaydı görüntülerdeki netlik ciddi bir bicimde kayba uğrayacaktı. Sonuçta, filmin duyarkatındaki ve birleşim yerlerindeki kıvrılmalara rağmen, mükemmel bir tonlamayla net bir taramanın üstesinden gelindi. Şantaj, Hitchcock’tan ayrı düşünemeyeceğimiz birçok biçimsel unsuru ve temayı sergiler: Özellikle erkeğin cinsel saldırganlığına ve kadının kırılganlığına yönelik merak açısından. Daha sonraki Sabotaj (1936) filminde de olduğu gibi, polis sevgilisi tarafından kanundan korunan bir kadın vardır. Bu film aynı zamanda, Hitchcock’un, sersemlemiş bir ruh hali içinde, mekanik olarak hareket eden, hareketlerini kontrol edemeyen bir kadın kahramanı öne çıkardığı filmlerden biridir, Murder (1930), Sabotaj, Vertigo (1958) ve Sapık (1960) diğer örneklerdir.