Papatyalar

Sedmikrasky

arsvFilm_KYnQCXSLtXBjWHQqHUVVVgKpSJJjpwEW.jpg
Konu

Filmin tanıtma yazıları, tekdüze bir müzik eşliğinde durmadan dönen çarklar ve sessiz patlayan bomba görüntüleriyle birlikte veriliyor. Bombalarla yanıp yıkılmış şehirleri filmin sonunda da görüyoruz. Yönetmenin “fars kılığında felsefi bir belgesel” diye tanımladığı film, çığırından çıkmış bir dünyada kendileri de çığırından çıkmaya karar veren Marie I ile Marie II adında iki kızın öyküsünü anlatıyor. Filmin girişinde bu kızları birer kukla olarak görüyoruz. Gerçekten de film boyunca kızların hiçbir psikolojik özelliği verilmiyor. Bu kızları yalnızca akıllarına eseni yapan, şımarık birer bebek olarak tanıyoruz. Yönetmen “Niyetimiz izleyicinin dikkatini kahramanların psikolojisinden başka yöne çekmek, öyküye bağlanmayı sırlamak, böylece izleyiciyi altta yatan düşünceyi ya da felsefeyi anlamaya yöneltmekti” der. Yönetmen bu deli dolu, avant garde film için şöyle diyor: “Hiçbir şeye bağlı kalmamaya karar verdik. Ama hiçbir şeye. Öykünün gerçeklerinden kendimizi kurtarıp yalnız konuşmalara bakacaktık”. Marie I ile Marie II, çığırından çıkmış, anlamsız bir dünyada hiçbir şeyin önemi kalmadığına karar verince, “bir önemi var, bir önemi yok” oyunu oynamaya başlıyorlar. Kurulu düzenin bütün değerlerine saldırıp her şeyi dağıtıp yok etmeye başlıyorlar. Yaşlı adamlara yemek ısmarlatıp sonra onları trene bindirip uğurluyorlar, bir gece kulübünde rezalet çıkarıyorlar, önlerine çıkan her şeyi yok etme, tüketme oyununa uygun olarak da durmadan yiyorlar, yiyemediklerini de ezip yok ediyorlar. Sonunda ne olduğunu bilmedikleri bir binada (bir kamu kurumu, çok zengin birinin evi?) çok zengin bir ziyafet sofrası bulunca her şeyi kırıp döküyorlar. Yalnız yönetmene göre bu oyun sistemli bir biçimde ve etkilemek için oynanırsa sonunda ölüme yol açabilir. Oradan oraya atlayan kesmelerle dolu bu deneysel filmi anlayamayan izleyici belki filme kızacaktır. Ama dikkat! Film yalnızca, ayaklar altında çiğnenmiş salata görüntüsünden rahatsız olanlara sunulmuş. Oğuz Onaran