Ölümsüz

Z

arsvFilm_nnHUPSXJxXPXPYUXouWMBVsSFWROSFTT.jpg
Konu

Jorge Samprum ve Costa Gavras Ölümsüz filminin başlangıcına olağandışı bir not düşüyorlar: “Gerçek olaylar ve yaşayan ya da ölü kişilerle benzerlikler rastlantı değildir.” Ustaca yönetilmiş ürpertici bir yolculuk. Özgün adı “Politik Bir Cinayetin Anatomisi” olan bu politik gerilim filmi, 1963 yılında öldürülen Gregorios Lambrakis’in gerçek yaşam öyküsü üzerine kuruludur. Halk tarafından sevilen, liberal, barış savunucusu Lambrakis’in ölümü iş başındaki hükumeti sarsmıştı. Yves Montand filmde yalnızca “Doktor” olarak adlandırılsa da Lambrakis’i canlandırdığı açıkça belli oluyordu. Lambrakis’in Barış Dostları adlı örgütü daha önce kiralanan büyük bir salonun kendilerine verilmeyeceğini son anda öğrenir. Doktor yeni bir salon bulmak zorunda kalır ve toplantıyı 200 kişilik bir salonda yapmak için izin alır. Oysa toplantıya 4000 kişinin katılımı beklenmektedir. Toplantı sırasında Doktor’un taraftarları bir sağ fraksiyonun saldırısına uğrar ve polis olaya seyirci kalır. Hızla geçen bir kamyonetin üzerindeki bir adam Doktor’un kafasına sopayla vurarak ölümüne neden olur. Usulen bir soruşturma yapmak zorunda olan başsavcı, bu iş için hükümetin adamı olduğuna inanılan bir hakimi atar. Fakat hakim olayı çok ciddi bir şekilde araştırarak komployu ortaya çıkaracak ve herkesi şaşırtacaktır. Yalnızca politik bilince sahip sınırlı sayıda izleyiciye ulaşacağı düşünülürken Ölümsüz gösterime girdiği her ülkede inanılmaz derecede büyük ilgiyle karşılandı. Birçok politik film öykünün gerilimine yoğunlaştığı için başarısız olurken Ölümsüz’ün başarısı gerilimi ön plana çıkarmasında yatar. Amerikan gangster, hapishane ve anti-faşist filmlerinin trüklerinden yararlanan Gavras, izleyicinin nefesini kesen sahnelerle, çoğu zaman kafa karıştıran politik entrikaları izleyicilerin anlamasını sağlamaktadır.