Leopar

Il Gattopardo

arsvFilm_GQRqSbYgHQQwjSRdUWaMSQRTvTzSPNSr.jpg
Konu

Guiseppe di Lampedusa’nın İtalyan aristokrasisinin çöküşünü ve burjuvazinin yükselişini konu alan romanına dayanan göz kamaştırıcı bir destan. 20th Century-Fox’un finanse ettiği ve Avrupa’da gösterime girdiğinde eleştirmenlerden büyük övgü alan Leopar, ABD’de ilk gösterildiğinde talihsiz bir biçimde kuşa çevrilmiş olarak izleyici karşısına çıktı ve ancak yıllar sonra, 1983’te restore edilmiş bir versiyon gösterime girdiğinde hak ettiği alkışı aldı. Filmde, 1860’ların İtalyası’nın hızla değişen toplumsal yapısına uyum sağlamaya çalışan yaşlı bir prensi canlandıran Burt Lancaster, statüsünü ve yaşam tarzını sağlama alma çabasıyla yeğeni Tancredi’nin (Alain Delon) zengin bir tüccarın kızı olan Angela’yla (Claudia Cardinale) evliliğini ayarlar; ve filmin final bölümünü oluşturan neredeyse bir saate yakın balo sahnesi boyunca, hem ait olduğu toplumsal sınıf hem de kendi geçmişiyle bugünü üzerine derin düşüncelere dalar. Birey ve toplum arasındaki etkileşimi büyüleyici ve görkemli bir dille anlatan böyle bir filmi, ancak Visconti gibi aristokrat kökenli bir Marksist yönetebilirdi. (Lancaster, rolünü Visconti’nin karakterinden yola çıkarak canlandırdığını söylemiştir). Aristokratların artık gücün yeni zenginlerin eline geçtiğini kabullendikleri balo sahnesi, haklı olarak sinema tarihinin en ustaca çekilmiş sahnelerinden biri olarak kabul edilir.