Bitmemiş Cümle

141 Perc A Befejezetlen Mondarbol

arsvFilm_NoKCawTZUYTmeukkJBugVIisYNafJVjI.jpg
Konu

Fabri’nin bu filminde Tibor Dery’nin 1200 sayfalık romanı temel alınmıştır. Basit bir uyarlamayla bu uzun romandan değerli bir film yapmak, neredeyse olanaksızdı. İşte yönetmen ve senaryo yazarı Fabri de bu nedenle, betimlemelerinde nesnel bir yöntem yerine öznel bir yöntemi seçmiştir. Romana tamamen bağlı kalarak çabalarını merkezde duran Lorinc Parcel Nagy figürü üzerinde yoğunlaştırmıştır. Bu da, romanın mesajı ve konusuna “sadakatsiz” bir sadakatle yaklaşan, özel bir görsel dilin ifade aracı olduğu, gerçek ve harika bir Fabri filmiyle sonuçlanır. Filmin ana karakteri, Lorinc Parsel Nagy, burjuva hanedanının en genç üyesidir. Filmde meydan gelen her şey, onun duyarlı, adalet düşkünü, uzlaşmaz karakteri aracılığıyla ifade edilmektedir. Çevresinin iki yüzlü yalanları ve onlarla yaşadığı çelişkiler, ailesinden soğuması ve sonunda onları reddetmesiyle sonuçlanır. Başlangıçta, Lörinc bir işçinin yok yere öldürülmesine tanık olur. Bu da babasının intiharı ile aynı zamana rastlar. Ve herkesin bildiği ama hiç söz etmediği bir gerçeği keşfeder; annesi yirmi yıldır başka bir adamla sevişmektedir ve kız kardeşi Désireé, bu adamın, bukalemunun renklerini değiştirdiği gibi fikirlerini değiştiren Profesör Vavra’nın kızıdır. Gerçeklerden daha çok, ikiyüzlülükten dolayı şok geçiren Lörinc, Budapeşte’ye gider ve bir grevin ortasına düşer. Babası, bir kaç bin işçinin çalıştığı çok büyük bir sanayi kuruluşunun genel müdürü iken kendini öldürmüş, ölümü de birçok sahtekarlığın ve iflasın açığa çıkmasına neden olmuştur. Yönetim, beklenildiği gibi, kayıpların üstesinden gelebilmek için işten çıkarmalara ve ücret indirimlerine gider. Filmde anlatılan on beş yıl boyunca, ana karakterlerin başına gelecekler önceden hissedilir; Désireé’nin ölümü, Lörinc’in sevgilisi Evi’nin trajik kaderi… Evi, bir dansçı ve komünisttir. Bir öğleden sonra Lörinc, sokakta Evi ile karşılaşır. İlişkileri başlangıçta sadece Lörinc’in sevgisine dayanmaktadır. Fakat zamanla aralarında temiz bir aşk doğar. Komünist partisi Evi’yi Viyana’ya yollar. Lörinc’in cüzdanında bu “isimsiz” kızın fotoğrafının bulunması filmin trajik anlarından biridir, çünkü o zaman kızın öldüğünü, idam edildiğini öğreniriz. Film, çağrışımlı kurgu tekniği için mükemmel olanaklar sağlar. Fabri, her zaman yeni kurgu çizgilerini ortaya çıkaran bu olanağı içsel bir disiplin ve dengeyle kullanır, bu da filmin asıl öyküsünü oldukça zenginleştirir.