Almanya sıfır yılı

Konu

Almanya Sıfır Yılı, Roberto Rossellini’nin savaş üçlemesinin son filmidir. Üçlemenin, İtalyan Yeni Gerçekçiliği’nin de başlangıcı sayılan ilk filmi Roma Açık Şehir (1945), sadece yıkık dökük kent sokakları üzerinde dolaşan kamerasıyla bile faşizmin ve İkinci Dünya Savaşı’nın sonuçlarını gözler önüne serer. Roma Açık Şehir ve yine İtalya’da geçen üçlemenin ikinci filmi Paisa’dan (1946) farklı olarak, Rossellini Almanya Sıfır Yılı’nda bu kez kamerasını Berlin’in göbeğine yerleştirir. Nazi Almanyası’ndan geriye kalan yıkıntılar arasında, ailesinin geçimini sağlamak için elinden geleni yapmaya çalışan Edmund adlı bir çocuğun hikayesini anlatan film, sokaklarda tek başına dolaşan, yatıp kalkan, türlü türlü işe bulaşan Edmund’la beraber seyircisini de virane kent sokaklarında uzun uzun gezdirir. “Kazara güzel bir plan çekersem onu kurguda çıkarır atarım” diyen Rossellini, gündelik olanı görüntüleyerek “gerçekliğe” yaklaşmaya çalışır sürekli. Bir yandan da faşizmin beraberinde getirdiği ahlaki çöküşü eleştirir. Almanya Sıfır Yılı’nın son planı, belki de sinemanın en vurucu darbelerinden biridir. Senem Aytaç