yonetmen_YPAITlsrvxcQxlWAQZLcLNRmOkNYmXdM.jpg

Andrzej Wajda

1929 Polonya

ÖZGEÇMİŞ

6 Mart 1929’da Polonya’da Suwalki’de doğdu.16 yaşından itibaren de Polonya Direnişi ile birlikte savaştı. Savaştan sonra, Cracow Güzel Sanatlar Akademisi’nde (1945-48) resim öğrenimi, Lodz Yüksek Sinema Okulu’nda (1950-52) yönetmenlik eğitimi gördü. Daha sonra Barska Sokağında Beş Çocuk filminde Alexander Ford’un asistanı olarak çalıştı. Wajda’nın yapıtları, Batı’da yaygın bir şekilde izlenen ilk savaş sonrası Polonya filmleri arasında yer aldı. Daha sonra sinema ve TV için gerçekleştirdiği filmler tema ve içerik açısından büyük çeşitlilik gösterir. 1972’de genç sinemacıları yüreklendirmek amacıyla Film Polski’nin bir dalı olarak kurulan Film Unit X’in başkanlığına, Polonya Sinemacılar Sendikası Başkanlığı’na seçilen Wajda, Polonya’daki politik durum nedeniyle 1981’de her iki görevinden de istifa etti. Daha sonra çalışmalarını tiyatro ve yabancı stüdyolarla ortak film yapımları üzerinde yoğunlaştırdı. Kısa süre sonra Paris’e yerleşti. Polonya dışında birkaç film yönettikten sonra, 1986’da ülkesine döndü. 1989’un başında, yeni Polonya Halk Cumhuriyeti’nde senatörlüğe seçildi. Andrzej Wajda çağımızın en çok ödüllü yönetmenlerinden biridir. İlk dönem filmlerinde Wajda’nın, duygusal bir tarih yaklaşımı ve romantik bir insan yazgısı kavramından oluşan kendi sanatçı damgasını yaratma yönteminin temellerinin atıldığını görürüz. Wajda’nın eserleri çağımızın birçok biçimini ve katmanını ortaya koyar. Tarih filmlerini çağdaş konulu filmler; geniş bir toplumsal yelpazeyi tarayan filmleri de insanların en mahrem deneyimleri üzerinde yoğunlaşan filmler izler. Wajda’nın tüm yapıtlarının diğer bir birleştirici öğesi de, onun edebiyat ve sanat kaynaklarına bağlı kalışıdır. Filmlerinin hatırı sayılır bir bölümü edebiyattan gelirken, resimsel yönü de romantik sanat geleneğinden esin bulur. Filmlerinin ortak noktasını, onun büyük tarihsel sentezleri, mecazları ve sembolleri betimlemesini sağlayan tema seçimi tayin eder. Bireylerin ve toplumların kaderlerinde, trajik biçimde sonuçlanan olayların kesişme noktasını oluşturan anlar, hep onu çekmiştir. Filmlerinde insan varoluşunun ana motifleri iç içe geçmiştir; ölüm ve hayat, aşk, yenilgi, seçim yapmak zorunda kalmanın trajik ikilemi ve büyük hayalleri gerçekleştirmenin olanaksızlığı. Tüm bu motifler, hatta aşk gibi son derece öznel bir duygu bile, Wajda filmlerinde tarih bağlamında ele alınmıştır.

FİLMOGRAFİ
1950 Zly cholopiec (kısa)
1951 Ceramika ilzecka (kısa belgesel)
1952 Kiedy ty spisz (kısa belgesel)
1955 Pokolenie
1955 Ide do slonco (kısa belgesel)
1957 Kanal
1958 popiol i diament
1959 Lotna
1960 Niewinni czarodzieje
1961 Samson
1962 Sbirska Ledi Magbet
1962 L'amour a vingt ans ("Warsaw" bölümü)
1965 Popioly
1968 Gates to Paradise
1969 Wszystko na sprzedaz
1969 Polowanie na muchy
1970 Krajobraz po bitwie
1970 Brzezina
1973 Wesele
1975 Vaatler Ülkesi
1976 Smuga cienia
1977 Czlowiek z marmuru
1978 Bez znieczulenia
1978 Zaproszenie do wnetrza (belgesel)
1979 Panny z Wilka
1979 'Pogoda domu niechaj bedzie z Toba...' (kısa belgesel)
1980 Orkestra Şefi
1981 Czlowiek z zelaza
1983 Danton
1983 Eine Liebe in Deutschland
1986 Kronika wypadkow milonsnych
1988 Les possedes
1990 Korczak
1992 Pierscionek z orlem w koronie
1994 Nastazja
1995 Wielki tydzien
1996 Panna Nikt
1999 Pan Tadeusz
2002 Lekcja polskiego kina (belgesel)
2002 Zemsta
2005 Solidarnosc
Solidarnosc... ("Man of Hope" bölümü)
2007 Katyn
2009 Sazlikta
2010 Krec! Jak kochasz
to krec! (belgesel)
2013 Walesa
Czlowiek z nadziei
GEZİCİ FESTİVALDE GÖSTERİLEN FİLMLER